مشاهدة النسخة كاملة : كتاب الرضا
ماهى اهم موضوعات تحقق السعادة .
بكرة ساكون سعيد .. لما اخلص كذا & لما اخلف & لما اولادى يكبروا & لما اولادى يتجوزوا & لما
اتقاعد .. الرضا بالحال سعادة
حياتنا مليئة بالهموم والاوجاع والمصائب والاحزان .. وكمان حيانا مملؤة بامنيات وأطماع ممكن
نموت وملنحقش نحققها ولان احنا في برنامجنا ده .. هدفنا الرئيسي ازاي تعيش سعيد .. ازاي نعيش
اسعد حالا وسط كل الأمور الصعبة ديه .. وأنا كل يوم بقدم وصفة .. الوصفة ديه للتعامل مع هذه
الالام والاحزان . أنا نيتي في البرنامج ده .. هدية لكل واحد بيسمعني شاب وفتاة .. امراة ورجل ..
أمهات وآباء ... نيتي ازاي نعيش أسعد حا ً لا .. ازاي يقل الألم في حياتنا ويزيد الرضا والراحة
النفسية والسكينة والطمانينة . اليوم مع مفتاح جديد وجميل جدًا للسعادة في حياتنا .. اليوم الكلام عن
الرضا.
هل انت راضى ؟
هل انت راضى اليوم عن حالك ؟
هل انت راضى عن حياتك ؟
هل انت راضى عن الله ؟
... حروف
للاسف للاسف .. أحد أسباب التعاسة في حياتنا المعاصرة هو غياب كلمة مكونة من
الرضا
محدش راضي عن حاله .. حياة الناس مليئة بالأزمات .. الأزمات في حياتنا كثيرة لا تتركنا ابدا ..
لا نكاد نخرج من أزمة إلا ونجد أنفسنا نواجه أزمة جديدة لها معالم جديدة وبالتالي وجع جديد ..
لكن يبقى هذا السؤال .. هل انت راضي ؟؟ هل أنت راضي عن حالك .. هل أنت راضي عن حياتك
.. هل أنت راضي عن الله ..
الغني مش راضي والفقير مش راضي ..
رحلة للسعادة – الرضا
عمرو خالد
اللي معاه فلوس مش راضي واللي معوش مش راضي ..
اللي اتجوزت وخلفت عيال كثير تعبانة ومش راضية ..
واللي محرومة من العيال تعبانة ومش راضية برضه ..
اللي مش لاقي شغل تعبان واللي مطحون في الشغل ليل ونهار برضه مش راضي ..
اللي مراته ست طيبة وهمها ولادها مش راضي عايزها تشاركه اهتمامته .. واللي مراته خطوة
بخطوة مشاركه برضه مش راضي وبيقول أنها خانقها ..
الوزير مش راضي والغفير مش راضي ..
اللي جاله عقد عمل للشغل بره بلده مش راضي في الغربة نفسه يرجع .. واللي في بلده مش عارف
يخرج برضه مش راضي ..
المشهور مش راضى والمغمور مش راضى ..
البنت اللي اتاخر جوازها مش راضيه .. والبنت اللي بيتقدم لها كل شاب وترفضه علشان مش عاجبها
برضه مش راضية ..
هل أنت راضي عن ربك واختيارته لك ...
معنى الرضا .. الرضا له معاني كثيرة منها :
•
استقبال أقدار الله بالسكون والطمانينة وعدم الجزع .
•
الرضا هو ترك الاعتراض عليه في ملكه .
•
الرضا أن تقف مع الله حيث أراد .
•
الرضا اطمئنان العبد إلي اختيار الله للعبد أنه يختار له الخير دائما مهما بدا أنه ليس كذلك لان
الاله لا يصدر عنه إلا الخير ولا يصدر عنه الشر ابدا (لبيك وسعديك والخير كله بيدك والشر
ليس اليك) هذا الدعاء كان يقوله النبي كثيرا وهذا الدعاء هو شعار النبي في الرضا مع كثرة
ما اصابه من هموم واحزان ومصائب ومن فينا ابتلي مثل رسول الله (صلى الله علية وسلم)
والله ما يصيب أحدنا من صيبة إلا ورسول الله قد اصيب أضعافها .. ومع ذلك كان في قمة
الرضى لانه شعاره كان لبيك وسعديك . منتهي اطمئنان قلبه إلي اختيار الله له أنه اختار له
الخير .
• الرضا هو الفرح باختيار الله لك لان الذي اختار هو أعلم العالمين وأحكم الحاكمين وأرحم
الراحمين فلازم طبعا تفرح لانه هو الذي اختارك لك وليس غيره .
قيل للحسن بن علي أن ابا ذر يقول الفقر احب الي من الغني والترحال أحب إلي من
الاستقرار فقال رحم الله ابا ذر ولكن من رضي بحسن اختيار الله له لم يتمنى ولا يفرح إلا
بما اختار الله له .
•
ما اجمل كلام ابن القيم وهو يصف ناسا نظروا إلى المصائب نظرة أخرى فاستقبلوا مصائبهم
كما يستقبلون النعم لأن مصدرهما واحد وهو الله، ولنتوقف مع كلامه حين يقول: وكل ما
يصدر عن الله جميل وإذا كنا لا نرى الجمال في المصيبة فلا بد أن نتأمل قصص موسى عليه
السلام مع الخضر في سورة الكهف ، ونتأمل كيف كان خرق السفينة وقتل الغلام وإقامة
الجدار في قرية السوء شرا محضا من وجهة نظر سيدنا موسى وكيف ظهرت له مواطن
الجمال في أفعال الله بعد معرفة الحقائق والحكم التي وراء الابتلاء .
فهمتم معنى الرضا .. فهمتوا معنى الكلمة اللي بنقولها كثير ومش واخدين بالنا منها (رضيت
بالله ربًا) عارف معناها ايه .. معناها لا ارضي الا بتدبيرك لي لان الرب هو الذي يدبر ولا
ارضي إلا بقضاؤك لي لانك ربي والرب هو الذي يربي ..فهذه الكلمة رضيت بالله ربا هي
اساس الايمان
((قل أغير الله ابغي ربا وهو رب كل شيء – قل أغير الله اتخذ وليا فاطر السموات والارض
– قل أغير الله ابتغي حكما )).
هاه هتقول رضيت بالله ربا ... هل أنت راضي .. راضي عن تدبيره وقضاؤه في حياتك
..شوف حلاوة كلمة رضيت بالله ..لان الرضا به يتضمن الرضا عنه وعن افعاله والرضا به
اقسام .. ياتري أنت في أي واحد منهم
يتضمن الرضا بما قسم الله لك .. ولذلك قالوا الرضا
1
- الرضا بما قسم لك في حياتك وهذا أقل درجات الرضا.
2
- الرضا بما قدره وقضاه من أحداث ومصائب وابتلاءت .. وهذا أصعب من الاول وأعلى
درجة .
- الرضا به (رضيت بالله ربا) اي الرضا به بدلا عن كل من سواه .. وهذا هو معنى
رضيت بالله ربًا.
هل أنت راضي عن الله ..
النبي يعلمك الرضا, اسمع هذا الحديث:" ابن آدم عندك ما يكفيك وأنت تطلب ما يطغيك لا بقليل تقنع
ولا بكثير تشبع إن أنت أصبحت معافا في جسدك آمنا في سربك عندك قوت يومك فقل على الدنيا العفاء))
الطبرانى فى الاوسط ..
1
- الله أعطى كل انسان ما يكفيه حتى نقطة الماء التي تدخل أفواههم بقدر وهي نازلة من السماء باسم من
سيشربها .
عندك قوت يومك مش قوت اسبوع ولا شهر .. لا فقط يوم واحد .. لسبب بسيط أنك مش ضامن تعيش لبكرة .. روحك أصلا ربنا أعطاها لك باليومية ..اللي بروح بكرة يرزقك برز ق بكرة .
لو معاك الثلاثة دول ارضي كان دول مبادئ الرضا ولذلك ختم الحديث بكلمة فقل على الدنيا العفاء
اي عفيت عنك يا دنيا (من العفو) يعني مسامحك في اي حاجة تانية مش عايز منك حاجة .. تعرف
ترضي كده ..
"من كانت الاخرة اكبر همة جعل الله غناه فى قلبة وجمع له شملة واتته الدنيا وهى راغمة ومن كانت
الدنيا اكبرهمة جعل الله فقرة بين عينية وفرق علية شملة ولم ياته من الدنيا الا ماقدر الله له " الترمذى
يقول ابن القيم " كل مايصدر عن الله جميل "
يقول النبى صلى الله علية وسلم " ارض بما قسم الله لك تكن اغنى الناس "
" أترى يا أبا ذر أن كثرة المال هي الغنى ؟ إنما الغنى غنى القلب والفقر فقر القلب، من كان الغنى في
قلبه فلا يضره ما لقي من الدنيا، ومن كان الفقر في قلبه فلا يغنيه ما أكثر له في الدنيا
يقول الله تبارك وتعالى في الحديث القدسي" إن أنت رضيت بما قسمته لك أرحت بدنك وعقلك وكنت
عندي محمودا وان لم ترضى بما قسمته لك أتعبت بدنك وعقلك وكنت عندي مذموما وعزتي وجلالي
لأسلطن عليك الدنيا تركض فيها ركض الوحوش في الفلاة ثم لا يصيبك منها إلا ما كتبته لك.
يقول النبي ارضي بما قسمه الله لك تكن أغنى الناس ... رواه أحمد.
اوعه تعيش مفيش حاجة بترضيك .. اوعه تكون طماع لا تشبع (دعاء النبي الله اني اعوذ من عين لا
تدمع ومن قلب لا يخشع ومن نفس لا تشبع )
يقول عمر بن خطاب .. الطمع فقر والرضا غنى ..
beautiful life
10-10-2011, 11:39 AM
بانتظار التتمة
:)
حديث النبي لحكيم بن حزام سألت النبي صلى الله عليه وسلم فأعطاني ثم سألته فأعطاني ثم سألته
فأعطاني ثم قال إن هذا المال خضرة حلوة فمن أخذه بحقه بورك له فيه ومن أخذه بإشراف نفس لم
يبارك له فيه وكان كالذي يأكل ولا يشبع واليد العليا خير من اليد السفلى.
اوعه يكون رضاك عن الله من نوع رضي المنافقين اللي وصفهم بالقران أنهم اذا اعطوا منها رضوا
وان لم يعطوا فاذا هم يسخطون .. اوعه تتعامل مع ربنا كده ,, بطريقة لو تعطيني ارضي اما ان لم
تعطيني اسكت واغضب واغلط في الكلام .. هل انت من النوع ده .
1
درجة ويغلط في حق ربنا .. زي اوعه تكون من الناس اللي بتعبد ربنا لكن وقت المصيبة تتقلب
اللي وصفهم القران (ومن الناس من يعبد الله علي حرف فان اصابه خير اطمئن وان اصابه فتنة انقلب
علي وجه خسر الدنيا والاخرة )
أوعه تكون من الاربع انواع دول .. هل أنت راضي عن الله في كل أحوالك .. أعطاك أو منعك ..
في اليسر والعسر .. في السعه والشدة .. في الافراح والاحزان .. لازم ترضى عن الله .. والله هذه
وصفة رائعه في السعادة وراحة البال ...
يقول النبي .. ذاق طعم الايمان من رضي بالله ربا وبالاسلام دينا وبمحمد صلى الله عليه وسلم نبيا
ورسولا.
يقوا ابن القيم الرضى باب الله الاعظم .. ومستراح العالمين وجنة الدنيا ..
جاء رجل إلي النبي .. فقال يارسول الله أي العمل افضل .. فقال ايمان بالله وتصديق برسوله وجهاد
في سبيله .. فقال الرجل اريد شيء أهون من ذلك .. فقال النبي لا تتهم الله في شيء قضاه أبدا (رواه
أحمد),
عن رفاعة بن رافع رضي الله عنه أنه قال: "كنا يوما نصلي وراء رسول الله صلى الله عليه وسلم فلما
رفع رسول الله صلى الله عليه وسلم من الركعة وقال: سمع الله لمن حمده. قال رجل وراءه: ربنا ولك
الحمد حمدا كثيرا طيبا مباركا فيه. فلما انصرف رسول الله صلى الله عليه وسلم قال: من المتكلم آنفا.
فقال الرجل : أنا يا رسول الله . فقال رسول الله صلى الله عليه وسلم: " لقد رأيت بضعة وثلاثين ملكا
يبتدرونها أيهم يكتبها أول( أولا)" أخرجه البخاري.
و كأن كلماته تملأ السماء بالحمد و الرضا . قالها مره و لكنك تملأ بها السماء و الأرض.
يقول النبي اللهم ردني بقضاؤك حتى لا أحب تعجيل ما أخرت ولا تاخير ما عجلت ..حتى لا أحب
تعجيل ما أخرت لأن فيه حاجات من رحمته بك يأخرها عنك لأنك لسه مش جاهز لها أو الظروف
الي حوليك مش جاهزه لتستفيد انت منها يأجل عقد شراكه سنين لأنك مش هتقدر تدير
الشركه............ أو ياجل خلفه حتى تستقر نفسيا أنت و زوجتك و لو كانوا خلفوا
بدري كانوا طلقوا أو حتى تستقر الظروف.""واما الجدار فكان لغلمين فالمدينه"". تأخير ما عجلت. في
غزوه بدر كان نفسهم تأخير ما عجله الله من لقاء قريش.كما أخرجك ربك بالحق وإن فريقا من
المؤمنون لكارهون يجادلونك في الحق ....... ربما منعك فاعطاك وربما اعطاك فمنعك لذلك
كان النبي صلى الله عليه وسلم يسأل الله تبارك وتعالى في الرضا
بالعمر يقول النبي:" اللهم أحيني ما كانت الحياة خيرا لي وتوفني ما كانت الوفاة خير لي".
اسمع دعاء النبي اللهم اني اسالك الرضا بعد القضاء ولم يقل قبل القضاء لان قبل القضاء مجرد عزم
أو هو توكل على الله فإذا حدث مصيبه قد يرضى و قد لا يرضى اما الرضا الحقيقي اذا جاء البلاء
الرضي بعد القضاء هو حقيقة الرضا نفسه .
يقول الله تبارك وتعالي .. وما كان لمؤمن ولا مؤمنة إذا قضي اله وسوله امرا أن يكون لهم الخيرة
من أمرهم.
يقول الله تبارك اليوم أكلمت ورضيت لكم الاسلام دينا ..
هو رضاه لنا واحنا مش راضين
ولذلك النبي يعلمنا أن نتذكر وندرب انفسنا على فكرة الرضا يوميا وكانه يدلنا علي طريقة عملية
مرات) للرضا (أنه تفتكره دايما يقول من قال حين يصبح ويمسي (رضيت بالله ربًا وبالإسلام دينًا
وبمحمد نبيًا ورسولا وجب على الله أن يرضه في ذلك اليوم) تخيلوا ! .. كأن النبي يريدك أن
تذكرها مرارا بلسانك حتى يتعود قلبك عليها
ويقول من قال حين يسمع النداء رضيت بالله ربًا وبالإسلام دينًا وبمحمد نبيًا ورسولا غفرت له ذنوبه
.. ياترى حتقولها وانت صادق علشان تحصل علي مغفرة ذنبك اكيد مش كلمة باللسان لكن احساس
بالقلب .. راضي عنك يارب .. خليك صادق وانت بتقولها ((قال الله هذا يوم ينفع الصادقين صدقهم
.... الرضا))
سئل أبو حنيفة متى يبلغ العبد الرضا .. فقال أن يعامل ربه هكذا ((إن اعطيتني شكرت وإن منعتني
رضيت وإن تركتني عبدت وإن دعوتني اجبت))
اسئله حول الرضا:
- لكن في سؤال مهم وخطير .. هل الرضا معناه الاستسلام .. ضد الطموح لحال افضل .. هل
الرضا معناه قبول اي عيشة والسلام هل الرضا دعوة للكسل والخمول بحجة انا راضي عن حالي لان
ده اختيار ربنا ... هل الرضا عدم الرغبة في تحسين وضعي المالي والعلمي والاجتماعي .. اصل أنا
راضي ..يعني من الاخر هل الرضى ده مخدر علشان الغلابة يسكتوا ويعيشوا مطحونين وكمان
نقولهم ارضي باختيار ربنا ليك .. ولو كده يبقى هل الرضا ضد الدعاء .. يعني ازاي ادعي والح
علي ربنا بحاجة نفسي تتحسن في حياتي مع ان الرضا بيقول ان انا راضي بحالي .
طبعا كل اللي فات غلط .. لان ديننا زي ما امرنا بالرضا املانا بالطموح وبذل الجهد ((فامشوا في
مناكبها وكلوا من رزقه – وقل اعملوا – وقل ربي زدني علما - ))
وامرنا بعدم قبول الذل والاهانه وعدم السكوت عليها ((إن الذين توفاهم الملائكة ظالمي أنفسهم قالوا
فيم كنتم قالوا كنا مستضعفين في الأرض قالوا ألم تكن أرض الله واسعة فتهاجروا فيها فأولئك مأواهم
جهنم وساءت مصيرا ))
وأمرنا بعدم الكسل والعجز .. شوف دعاء النبي اللهم اني اعوذ بك من الهم والحزن وأعوذ بك من
العجز والكسل وأعوذ بك من الجبن والبخل وأعوذ بك من غلبه الدين وقهر الرجال ..
وأمرنا بالدعاء لتحسين اوضاعنا ووعدنا بالاستجابة .. من لا يسال الله يغضب عليه – إن الله يحب
الملحين في الدعاء )
امال يبقى الرضا معناه ايه .. الرضا شعور قلبي داخلي يجعلك وانت بتسعى لتحسن حالك راضي عن
قضاء الله لك في كل الاحوال يعني .. اديك أمثلة .. بنت بتدعي يارب ارزقني عريس يسعدني وبتلح
وبتبكي لربنا لكن في نفس الوقت قلبها من جوه راضي عن حالها ومش ساخطة ..ومش عايشة في
اضطراب نفسي .. أنا نفسي في مستقبل افضل لكن راضية النهاردة عن اختيار ربنا لي ان اكيد
اختيار ربنا لي اليوم كان خير.
واحد بيدعي اريد بيت اوسع .. مش عارف اعيش أن وولادي في البيت ده .. وسع على ولادي البيت
يارب لكن لما تدخل بيتك الحالي راضي مش ساخط .. بيبذل كل جهد في الشغل .. يحوش القرش
فوق القرش بس قلبي راضي عن اختيارك اليوم وبامل في بكرة ما اتمناه ..
يارب أنا مرضت مرض خطير واملي فيك أنك تشفيني وبدعي ليل ونهار وبروح لدكاترة بس القلب
راضي رغم وجع المرض عن اختيارك لي اليوم وبأمل في بكرة وضع افضل ..
واديكم مثل انا
حزين لوضع المسلمين الحالي وحزين على حال الأمة ونفسي تحصل نهضة بس أنا راضي ان أنا
موجود في الزمن ده ومأمل في بكرة يكون افضل .
ابو بكر الصديق: قرأت كلمه عجيبه عن ابو بكر يقول: ما ندمت على شيئ فاتني من الدنيا كنت
اطمح اليه
فمن لم يقل ليس لي طموح ولكن اذا لم يتحقق رضيت و لم اندم.
تاني يا جماعه الرضا .. اطمئنان القلب إلي اختيار الله للعبد انه اختار له الخير بل هو الفرح باختيار
الله لك وفي نفس الوقت عايز اخلي بكرة افضل .. لانه لو بقى افضل فهو ايضا من اختيار الله لي ..
فانا راضي علطول .. لان الرضا في الاخر أن تقف مع الله حيث اراد وتبذل كل جهدك فاذا اراد شيئا
فانت راضي .. واذا بذلت جهدك ولم يتحقق ما تريد فلم تسخط علي الله لانك مطمئن لاختياره ..
فالرضا لا يتعارض مع الطموح ولا امال المستقبل ولا مخدر للغلابة ولا يتعارض مع الدعاء ..
فراس السكري
10-10-2011, 09:14 PM
كلام جواهر
اتعرف اخي غسان وجود المشاكل في الحياة لها ايجابية لايعرفها الى المفتقد لهارغم كلامي ايده كثير من الفقهاء وخالفه اخرين اذا الشخص موفر له جميع اساليب الحياة العصرية وخالي من جميع الهموم المادية والنفسية والشخصية فهو عرضة للتفكير بالانتحار اكثر ممن لديه مشاكل يحاول حلها اوهدف لم يصل اليه بعدوعرضة ايضا للموت المبكر اكثر ممن لديه هموم تشغل راسه وتلاحظون احيانا ناس تقول ياحرام استغربت موته رغم مابيحمل هم ابدا ودائما يضحك فتأمل رعاك الله
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, TranZ by Almuhajir